27 Σεπτεμβρίου 2010

Πεθαίνοντας στη δουλειά-Εργατικά Ατυχήματα

Φάκελος Εργατικά Ατυχήματα

8.000 εργάτες, χωρίς να υπολογίζονται μέσα οι ανθακορύχοι, οι αγρότες και ναυτεργάτες, έχουν χάσει τη ζωή τους στη δουλειά από το 1970. Σήμερα παρουσιάζουμε ένα εκτενές αφιέρωμα στα εργατικά ατυχήματα, την πιο ακραία μορφή εκμετάλλευσης, μιας και όπως αναφέρουν τα στοιχεία, το 99% των ατυχημάτων θα μπορούσε να αποφευχθεί αν η εργοδοσία έπαιρνε τα κατάλληλα μέτρα. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει διεθνή στοιχεία, εκτιμήσεις για τις αιτίες των ατυχημάτων, αλλά και μια ενδιαφέρουσα ανάλυση για το πώς το ΙΚΑ υποτιμά τα ατυχήματα. Τέλος, ακολουθεί κατάλογος με τα εργατικά ατυχήματα του 2010.
Σχεδόν 5.000 οι νεκροί εργάτες από το 1970 μέχρι σήμερα (χωρίς να υπολογίσουμε τους νεκρούς ναυτεργάτες, αγρότες και μεταλλωρύχους). 127 νεκροί το 2000, 188 το 2001, 153 το 2002, 145 το 2003, 127 το 2004 και 111 το 2005. Να θυμίσουμε ότι η τετραετία 2000-2004, αποτελεί τα χρυσά έτη προετοιμασίας των Ολυμπιακών αγώνων της Αθήνας, όπου στο βωμό του εθνικού συμφέροντος είχε καταλυθεί κάθε έννοια εργατικής νομοθεσίας και ελέγχου.
Έτσι το σύνολο των νεκρών εργατών για την εξαετία 2000-2005 ξεπερνάει τους 850. Με μέσο ετήσιο όρο 141 νεκρούς εργάτες, θυσία στην κυριολεξία στο βωμό του εργοδοτικού κέρδους. Περίπου 99,2% των εργατικών ατυχημάτων παγκοσμίως σύμφωνα με έρευνα του αντίστοιχου ινστιτούτου του ΟΗΕ θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί εάν τηρούνταν οι στοιχειώδεις κανόνες της εργατική νομοθεσίας.
Το 2005 υπολογίστηκε από τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας, ότι περίπου 2.200.000 άνθρωποι, πεθαίνουν κάθε χρόνο σε όλον τον κόσμο, από τις επαγγελματικές ασθένειες και από τα εργατικά ατυχήματα, ποσοστό που αντιστοιχεί περίπου σε μια αύξηση της τάξης του 10%, σε σχέση με προηγούμενες εκτιμήσεις.
Επίσης περίπου 270.000.000 άνθρωποι είναι σακατεμένοι –αυτός ο όρος χρησιμοποιείται - από εργατικά ατυχήματα και άλλα 160.000.000 εργαζόμενοι, είναι καθηλωμένοι στο κρεβάτι και υποφέρουν από ασθένειες που σχετίζονταν άμεσα με την εργασία.
Από το Β’ Παγκόσμιο πόλεμο και έπειτα, ακόμη και θεσμικά η κατάσταση της υγείας των εργαζόμενων δεν αποτελεί ατομικό πρόβλημα και ευθύνη, αλλά πρωτίστως σχετίζεται άμεσα με τον τρόπο παραγωγής και κοινωνικής οργάνωσης. Το σημερινό σύστημα όμως, επιδεινώνει όλους τους όρους αναπαραγωγής της εργατικής δύναμης, αφαιρεί ζωές, οδηγεί στην απόλυτη εξαθλίωση, αυξάνοντας την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.

Η εκμετάλλευση βλάπτει σοβαρά την υγεία
Η επίδραση στη λαϊκή υγεία από τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις, είναι γεγονός αναμφισβήτητο και καταγραμμένο σε πολλές χώρες:
1 η ανεργία αποτελεί παράγοντα ασθένειας ή και πρόωρου θανάτου
2 η πιθανότητα εκδήλωσης επαγγελματικής ασθένειας ή εργατικού ατυχήματος, αυξάνεται παράλληλα με την αύξηση των ωρών απασχόλησης
3 οι εργαζόμενοι σε εποχικές και προσωρινές εργασίες έχουν αυξημένες πιθανότητες να παρουσιάσουν σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας
4 η υπερωριακή απασχόληση, τα ευέλικτα ωράρια καθώς και η νυχτερινή εργασία, αποτελούν παράγοντες που επιδρούν αρνητικά στην υγεία.
Από μελέτες και έρευνες που δημοσιεύτηκαν τα τελευταία χρόνια, προκύπτει ότι:
1 Το 30% των περιστατικών άσθματος έχει επαγγελματική αιτιολογία
2 Το 10% των περιπτώσεων καρκίνου είναι επαγγελματικής προέλευσης
3 Το ποσοστό της επαγγελματικής βαρηκοΐας ξεπερνάει σε πολλούς κλάδους το 90%
4 Το 60% των μυοσκελετικών παθήσεων προέρχεται από τις κακές συνθήκες εργασίας
5 Αναμένεται θεαματική αύξηση μέχρι το 2025 των θανάτων μεταξύ των πρώην επαγγελματικά εκτεθειμένων σε ίνες αμιάντου (μη ξεχνάμε ότι πολλοί εργαζόμενοι σε εργοστάσια αμιάντου-τσιμέντου έχασαν τη ζωή τους από σχετιζόμενες με τον αμίαντο ασθένειες).

Εργαζόμενοι του Θριάσιου: οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα κινδυνεύουν περισσότερο

Τα ατυχήματα των "ντελιβαράδων" μένουν άφαντα
Όπως αναφέρει ο σύλλογος εργαζομένων του Θριάσιου νοσοκομείου απ’ όπου αντλήσαμε τις παραπάνω πληροφορίες - σε σχετική ανακοίνωση «είναι φανερό ότι η πολιτική του μεγάλου κεφαλαίου όχι μόνο δεν μπορεί να προστατέψει τη λαϊκή υγεία, αλλά είναι εκ διαμέτρου αντίθετη με κάθε διαδικασία πρόληψης και αποτελεί η ίδια, κίνδυνο για την υγεία των εργαζόμενων». Οι εργαζόμενοι στο Θριάσιο έχοντας άμεση επαφή με πληθώρα εργαζομένων-θυμάτων εργατικών ατυχημάτων περιγράφουν μια μεσαιωνική κατάσταση σχετικά με τις συνθήκες εργασίας στην Ελλάδα.
«Η κατάσταση στους χώρους δουλειάς στην Ελλάδα, φαίνεται να είναι κυριολεκτικά απαράδεκτη. Όπως, σε πολλές βιομηχανίες με παλιό εξοπλισμό, πρόχειρες εγκαταστάσεις και ανεξέλεγκτες πρώτες ύλες. Στις υπηρεσίες, με την αλόγιστη εισαγωγή και χρήση των νέων τεχνολογιών και την υιοθέτηση των νέων μορφών εργασίας με αρνητικές συνέπειες για την υγεία και ασφάλεια των εργαζόμενων. Στη γεωργία, με την αλόγιστη χρήση φυτοφαρμάκων και τοξικών ουσιών, τις πολλές και αδιερεύνητες επαγγελματικές ασθένειες, τα πολλά και μη καταγεγραμμένα εργατικά ατυχήματα. Στις οικοδομές, όπου ο αγώνας για το μεροκάματο, η ασυδοσία των εργολάβων και η έλλειψη αποτελεσματικών μέτρων υγείας και ασφάλειας, μετατρέπεται σε αγώνα θανάτου. Στα ορυχεία, μεταλλεία, λατομεία με τους άρρωστους στο σύνολό τους σχεδόν, από τη βαριά και επικίνδυνη δουλειά εργάτες. Στα ναυπηγεία και στους ναυτεργάτες, όπου η ίδια η φύση της δουλειάς καθίσταται σύγχρονη σκλαβιά. Ακόμη, σε τόσες άλλες δραστηριότητες, όπου τα εργατικά δυστυχήματα, οι επαγγελματικές ασθένειες, τα χρόνια και εκφυλιστικά πολυπαραγοντικά νοσήματα, οι ψυχικές και νευρικές διαταραχές, έχουν ανυπολόγιστες συνέπειες στους ίδιους τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους.
Τέλος δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να ξεχνάμε, ότι σήμερα πολλά προβλήματα εργασιακής υγείας και ασφάλειας, παίρνουν διαστάσεις και μετατρέπονται σε προβλήματα δημόσιας υγείας».
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει επί της ουσίας διαδικασία διάγνωσης, αναγνώρισης και καταγραφής των επαγγελματικών ασθενειών. Ο μοναδικός ασφαλιστικός φορέας που δυνητικά μπορεί να αναγνωρίσει και να καταγράψει τα επαγγελματικά νοσήματα, το ΙΚΑ, αδυνατεί να δώσει στη δημοσιότητα αξιόπιστα στοιχεία, τη στιγμή που ο αριθμός των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων με την αιτιολογία της «κοινής νόσου», αυξάνει θεαματικά τα τελευταία χρόνια (9.000 νέες αιτήσεις περίπου για την τετραετία 1995-1998 μόνο για την περιοχή της Αττικής).

Το ΙΚΑ κλείνει τα μάτια στην εργοδοτική αυθαιρεσία

Μεγάλο το τίμημα για τους εργάτες της ΔΕΗ
Το 2003 αναγνωρίστηκαν από το ΙΚΑ συνολικά 39 επαγγελματικές παθήσεις, το 2004 αναγνωρίστηκαν 34 και το 2005 μόνο 30. Για τον τρόπο με τον οποίο το ΙΚΑ αντιμετωπίζει το ζήτημα των εργατικών ατυχημάτων αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στη σχετική εγκύκλιο του Ιδρύματος, με αριθμό πρωτοκόλλου 45/24.6.2010, με την οποία καθορίζεται ποια ατυχήματα ορίζονται ως εργατικά.
Αρχικά διατυπώνεται με σαφήνεια ότι «Στο Νόμο δεν ορίζεται ποια από τα ατυχήματα είναι εργατικά. Στους εννοιολογικούς προσδιορισμούς του άρθρου 8 του Α.Ν.1846/51 και στην παρ.4 αυτού η έννοια του όρου «ατύχημα» αποδίδεται με τη φράση «το εν τη εργασία ή εξ αφορμής ταύτης βίαιον συμβάν και την επαγγελματική ασθένεια».

Για τον παραπάνω λόγο η ασφαλιστική πρακτική και κυρίως η νομολογία των δικαστηρίων έχουν προσδιορίσει τις περιπτώσεις που, με ορισμένες προϋποθέσεις, ένα ατύχημα μπορεί να χαρακτηριστεί σαν εργατικό.
Γενικά ως εργατικό ατύχημα χαρακτηρίζεται ο θάνατος ή η ανικανότητα του ασφ/νου για εργασία που προκλήθηκε από ένα βίαιο περιστατικό που έγινε κατά την εκτέλεση της εργασίας ασφαλιστέας στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ή εξαιτίας αυτής. Σαν τέτοιο περιστατικό θεωρείται κάθε βίαιο εξωτερικό γεγονός που προκάλεσε την πάθηση ή βλάβη ή την επιδείνωση προϋπάρχουσας νόσου, εφόσον έγινε κατά την εκτέλεση της εργασίας ή με αφορμή αυτή και συνδέεται με την εργασία άμεσα ή έμμεσα σε σχέση αιτίου και αποτελέσματος (Σ.τ.Ε. 2464/77, 4697/83 κ.α.)». Η χρήση του όρου «εξωτερικό γεγονός», όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο αποκτά ιδιαίτερη σημασία μετά την ανάγνωση επόμενης παραγράφου, όπου διασαφηνίζεται ποιο ατύχημα εν ώρα εργασίας δεν μπορεί να θεωρηθεί εργατικό. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΙΚΑ « Για να θεωρηθεί πως υπάρχει εργατικό ατύχημα πρέπει να αποδειχθεί πως ο θάνατος ή η αναπηρία του ασφ/νου οφείλεται σε κάποιο ξαφνικό και έκτακτο περιστατικό που δεν μπορεί να θεωρηθεί πως βρίσκεται μέσα στον κύκλο των συνηθισμένων, ανάλογα με την περίπτωση, συνθηκών παροχής εργασίας του.
Για το λόγο αυτό δεν χαρακτηρίζεται ως εργατικό ατύχημα ο θάνατος ή η αναπηρία που προκλήθηκε από ειδικές συνθήκες εάν η εργασία του ασφ/νου, από τη φύση της παρέχεται με τις δυσμενείς αυτές συνθήκες».
Είναι προφανές ότι ανοίγει ένα τεράστιο παράθυρο ανομίας, καθώς αφενός δεν αναφέρονται πουθενά οι υποχρεώσεις τήρησης των μέτρων ασφαλείας και αφετέρου δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο σύμβαση εργασίας στην οποία η εργοδοσία να παραδέχεται την ύπαρξη δυσμενών συνθηκών στη φύση της εργασίας, τέτοιων ώστε να θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή του εργαζόμενου, γιατί απλώς θα ήταν παράνομη.
Έτσι δεν χαρακτηρίζονται επίσης ως εργατικά ατυχήματα, τα ατυχήματα που συμβαίνουν κατά την εκτέλεση της εργασίας που δεν ασφαλίζεται στο Ίδρυμα καθώς και η επιδείνωση της υγείας του ασφ/νου και ο θάνατός του απ’ αυτή, όταν είναι συνέπεια της συνέχισης της εργασίας με δυσμενείς όρους και συνθήκες, εφόσον η εργασία λόγω της φύσης της δε μπορεί να εκτελείται παρά με τους όρους και τις συνθήκες αυτές.
Δεν εξομοιώνεται δηλαδή με εργατικό ατύχημα η νόσος που προκλήθηκε από βαθμιαία εξασθένιση του οργανισμού λόγω του είδους της εργασίας».
Τέλος, το ΙΚΑ με τη σχετική αυτή εγκύκλιο αναφέρεται για πρώτη φορά στην περίπτωση των αυτοκτονιών σε χώρους εργασίας που τα τελευταία χρόνια λόγων των άθλιων εργασιακών συνθηκών πληθαίνουν, παραπέμποντας σε αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, αναγνωρίζοντας εμμέσως την ύπαρξη εργατικών αυτοκτονιών. Ενώ δηλαδή το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο ορίζει ότι «η θανατική εκτέλεση και η αυτοκτονία δεν συνιστούν ατυχήματα υπό την εν τω νόμω καθοριζομένη έννοια», στη νέα αυτή εγκύκλιο η διοίκηση του ΙΚΑ αναφέρει ότι «τελευταία από το Συμβούλιο της Επικρατείας ενομολογήθει ότι, δεν θεωρείται βίαιο συμβάν το προκληθέν ηθελημένα από τον ασφ/νο και συνεπώς η αυτοκτονία, ο ηθελημένος τερματισμός της ζωής, δεν αποτελεί κατ’ αρχήν εργατικό ατύχημα εκτός οσάκις αυτή (αυτοκτονία) συντελείται υπό συνθήκες διατάραξης των ψυχικών ή διανοητικών λειτουργιών δύναται συντρεχουσών και των λοιπών στη διάταξη προϋποθέσεων, να θεωρηθεί ότι στοιχειοθετεί τέτοιο ατύχημα».

Λίστα εργατικών ατυχημάτων 2010

7 Γενάρη: Κατά τη διάρκεια εκτέλεσης εργασιών σε οικοδομή στα Πετράλωνα , οικοδόμος έπεσε από τον πρώτο όροφο με αποτέλεσμα να τραυματιστεί και να σπάσει τον ώμο του.

8 Γενάρη: Τραυματίστηκε οικοδόμος μετά από πτώση στο εργοτάξιο της ΠΕΤΡΟΛΑ - στην εργολαβία του ΑΚΤΩΡΑ.

12 Γενάρη: Ηλεκτρολόγος χτύπησε στο κεφάλι, μετά από πτώση, στο εργοστάσιο “Παπουτσάνης” ιδιοκτησίας του ομίλου Δαυίδ-Λεβέντη. Ένα μήνα πριν είχε γίνει καταγγελία από το σωματείο του κλάδου για έλλειψη ακόμα και των στοιχειωδών μέτρων ασφάλειας.

-Από πτώση επίσης, τραυματίστηκε στο πόδι ηλεκτροτεχνίτης που δούλευε στο Χίλτον.

23 Γενάρη: 63χρονος τεχνίτης πραγματοποιούσε εργασίες εγκατάστασης σωλήνων, στον ισόγειο χώρο ξενοδοχείου στη Σέτα του Δήμου Αμαρυνθίων. Το χέρι του ήρθε σε επαφή με τροχό κοπής σωλήνων, με αποτέλεσμα να ακρωτηριαστεί το ένα δάχτυλό του.

28 Γενάρη: Τραυματίστηκε ελαφρά 58χρονος εφαρμοστής, μέλος συνεργείου επισκευών, κατά τη διάρκεια μηχανουργικών εργασιών στο πλοίο “ΛΕΥΚΑ ΟΡΗ” , το οποίο επισκευαζόταν στο Πέραμα.

29 Γενάρη: Τη ζωή του έχασε ο 67χρονος Πολύνικος Νικολιδάκης, κατά τη διάρκεια της εργασίας του στο λατομείο της Πόμπιας Μεσσαράς του Ηρακλείου, της εταιρίας έτοιμου Σκυροδέματος «ΛΑΤΟΜΙΚΗ ΑΕ». Τον εργάτη βρήκαν νεκρό, αργά το απόγευμα, συνάδελφοί του που πήγαν στο λατομείο για να πιάσουν δουλειά. Σύμφωνα με πληροφορίες, μηχάνημα συνέθλιψε τα κάτω του άκρα.
Δύο εργάτες τραυματίστηκαν στις 4.30 τα ξημερώματα στο χώρο του Ορυχείου Νότιου Πεδίου της ΔΕΗ ΑΕ, στην Κοζάνη, όταν ανατράπηκε το όχημα μεταφοράς καυσίμων στο οποίο επέβαιναν. Οι τραυματίες, οδηγός και συνοδηγός του οχήματος, δουλεύουν με 8μηνη και 2μηνη σύμβαση αντίστοιχα.

30 Γενάρη: Σοβαρά τραυματίστηκε στο χέρι ο λιμενεργάτης Ευγένιος Παπακωνσταντίνου καθώς βρισκόταν πάνω στο πλοίο «ΙΤΑΛ ΒΕΡΝΤΕ», το οποίο ήταν σε διαδικασία φόρτωσης και προσπαθούσε να κατευθύνει τις κινήσεις γερανογέφυρας, για τοποθέτηση κοντέινερ το οποίο για άγνωστο λόγο έπεσε. Το ατύχημα έγινε στην προβλήτα ΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων που παραδόθηκε πρόσφατα στην πολυεθνική COSCO . Πληροφορίες από εργαζόμενους αναφέρουν ότι είναι πιθανόν να μην άντεξε το βάρος του κοντέινερ η γερανογέφυρα η οποία είναι τουλάχιστον 25 ετών και με ελάχιστη συντήρηση .

31 Γενάρη: Τραγικό θάνατο βρήκε ένας Ινδός εργάτης χθες στο Βαρύπετρο Χανίων, κατά τη διάρκεια εργασιών για την κατασκευή οροφής σε προκατασκευασμένο κτήριο.

1 Φλεβάρη: Ηλεκτροτεχνίτης τραυματίστηκε ελαφριά στο πόδι, κατά τη διάρκεια εργασιών, στο πλοίο «ENZOD», σημαίας Ιταλίας, που επισκευάζεται στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας ΑΕ.

- Τραυματίστηκε ο χειριστής γερανού Δημήτρης Γιαννόπουλος στο Λιγνιτικό Κέντρο Μεγαλόπολης κατά τη διάρκεια εργασιών στο δίκτυο της διανομής, στο ορυχείο Ψαθί. Ο εργαζόμενος, ο οποίος δούλευε σε εργολάβο .

2 Φλεβάρη: Δύο εργαζόμενοι τραυματίστηκαν, όταν το καλαθοφόρο όχημα της εταιρείας του Δήμου Λαρισαίων που χρησιμοποιούσαν για την κοπή κλαδιών ανετράπη επί της οδού Εργατικής Πρωτομαγιάς, με αποτέλεσμα οι δύο άνδρες που βρίσκονταν εντός του καλαθιού και σε μεγάλο ύψος να βρεθούν στο έδαφος. Ο οδηγός του γερανού που έχει σύμβαση με ιδιωτική εταιρεία, από την οποία ο δήμος μισθώνει τον γερανό, αμέσως μετά το συμβάν εξαφανίστηκε.

6 Φλεβάρη: Άλλος ένας εργάτης ακρωτηριάστηκε στα κάτεργα της ΔΕΗ ΑΕ στην Κοζάνη, εξαιτίας των άθλιων συνθηκών εργασίας που επικρατούν. Το «ατύχημα» έγινε στη διάρκεια της διαδικασίας συντήρησης ταινιoδρόμου στο ορυχείο Καρδιάς. Ο Χρήστος Τριανταφυλλίδης, τεχνίτης μηχανολογικής συντήρησης, στην προσπάθειά του να καθαρίσει την τραβέρσα του τελάρου για να κουμπώσει η ράγα, έχασε το ένα δάκτυλο του δεξιού του χεριού. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί είναι το γεγονός ότι μέσα στο ίδιο Σαββατοκύριακο σημειώθηκαν άλλα δύο «ατυχήματα» στο ορυχείο Καρδιάς, ευτυχώς χωρίς να τραυματιστούν εργαζόμενοι. Στη μία περίπτωση στον Εκσκαφέα 1 σημειώθηκε κατολίσθηση και στην άλλη, στον εκσκαφέα 4 έσπασε ο ιστός που συγκρατεί τα αντίβαρα του μηχανήματος.

7 Φλεβάρη: Άλλος ένας ναυτεργάτης τραυματίστηκε σοβαρά εξαιτίας της έλλειψης μέτρων ασφαλείας. Πρόκειται για τον 27χρονο Παπαδόπουλο Ιωάννη, ο οποίος εργαζόταν ως Γ' μηχανικός στο επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «ΕΥΡΩΠΗ ΠΑΛΛΑΣ» της εταιρείας «Μινωικές Γραμμές». Το πλοίο βρισκόταν στα Ναυπηγεία Ελευσίνας για δεξαμενισμό και καθώς ο ναυτεργάτης εκτελούσε εργασίες εξάρμωσης της γέφυρας επιστομίου λέβητα του μηχανοστασίου, υπέστη εγκαύματα στα χέρια και στο κάτω μέρος του σώματός του πιθανότατα επειδή είχε εγκλωβιστεί ατμός στον λέβητα. Η εργασία αυτή “κανονικά” εκτελείται από εξειδικευμένο άτομο.

8 Φλεβάρη: Μετά από πολυήμερη νοσηλεία στην εντατική του νοσοκομείου Λαμίας κατέληξε χτες ένας 33χρονος Ινδός εργάτης που είχε τραυματισθεί από βράχο που τον χτύπησε στο κεφάλι μετά απο έκρηξη που πραγματοποιήθηκε στα έργα ανακατασκευής του δρόμου ''εθνική οδός -Γλύφα''. Ακόμα ένα θύμα στο βωμό του κέρδους των τεχνικών εταιριών που τόσο συμβάλουν στην “ εθνική ανάπτυξη”.


10 Φλεβάρη: 23χρονος εργάτης χτύπησε σοβαρά κατά τη διάρκεια εργασιών στο στρατόπεδο της Καλάθου. Ο Ομουρί Γκισμέτ, αλβανικής καταγωγής έπεσε από τον δεύτερο όροφο κτιρίου, προφανώς και γιατί δεν είχαν ληφθεί τα αναγκαία μέτρα προστασίας. Δούλευε ανειδίκευτος, ανασφάλιστος και ήταν χωρίς χαρτιά. Υπέκυψε στα τραύματα του πέντε μέρες αργότερα.

11 Φλεβάρη: Από θαύμα σώθηκε προχτές το μεσημέρι ένας 46χρονος ναυτεργάτης του επιβατηγού οχηματαγωγού πλοίου «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ» καθώς, εξαιτίας των ισχυρών ανέμων, έσπασε ο δεξιός πρυμναίος κάβος πρόσδεσης και πέρασε ξυστά από το κεφάλι του, με αποτέλεσμα να τον τραυματίσει ευτυχώς ελαφρά. Το πλοίο βρισκόταν στο λιμάνι της Αλοννήσου και εξαιτίας του σπασίματος του κάβου δεν κατέστη δυνατή η ασφαλής επαναπρόσδεση και ολοκλήρωση της φορτοεκφόρτωσης και συνέχισε το ταξίδι για Σκόπελο. Εκεί ο ναυτεργάτης παρελήφθη από ασθενοφόρο και μεταφέρθηκε στο Κέντρο Υγείας Σκοπέλου, όπου μετά τις σχετικές ιατρικές εξετάσεις κρίθηκε απαραίτητη η μεταφορά και περαιτέρω νοσηλεία του στο νοσοκομείο του Βόλου.

13 Φλεβάρη: 45χρονος τραυματίστηκε, ο οποίος εκτελούσε εργασίες ως μέλος συνεργείου, στο M/V «ALIA R», σημαίας Μάλτας, που βρισκόταν στο αγκυροβόλιο του Πειραιά.

16 Φλεβάρη: Τραγικό θάνατο βρήκε ένας 42χρονος Βούλγαρος εργάτης στη Γαστούνη της Ηλίας, όταν έπεσε μέσα στην κοίτη του Πηνειού. Από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία, ο εργάτης γλίστρησε και έπεσε στο ποτάμι, ακριβώς δίπλα από το φράγμα.

16 Φλεβάρη: 33χρονος Βούλγαρος οδηγός νταλίκας, ανασύρθηκε βαριά τραυματισμένος από χαράδρα βάθους δεκάδων μέτρων στην οποία έπεσε στο ύψος της Μελούνας, στη Λάρισα.

19 Φλεβάρη: Θανάσιμα τραυματίστηκε στα Φιλιατρά, ο 30χρονος Παναγιώτης Στασινόπουλος όταν έπεσε στο έδαφος – αφού έχασε την ισορροπία του – από τον 2ο όροφο οικοδομής.

23 Φλεβάρη: Σκοτώθηκε ο Γιώργος Μπριάζας, 42 ετών, που εργαζόταν στην υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου Χασίων στα Χανιά. Το εργατικό «ατύχημα» έγινε όταν επιχείρησε να επιλύσει μηχανολογικό πρόβλημα του απορριμματοφόρου, που ήταν συνοδηγός, μπαίνοντας κάτω από το όχημα, το οποίο όμως βρέθηκε σε κίνηση με αποτέλεσμα να τραυματιστεί θανάσιμα.
Τεράστιο αριθμό “ατυχημάτων” καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο “Κόντι” στο Βόλο. Από το 2001 έως το 2009, έγιναν στο συγκεκριμένο εργοστάσιο 133 εργατικά ατυχήματα (θλαστικά τραύματα και κατάγματα) και ένα θανατηφόρο στην έξοδο του εργοστασίου. Αντί όμως να αναγνωριστούν σαν τέτοια, τα αφεντικά είτε τα δικαιολογούσαν σαν “κανονικές” άδειες είτε απέλυαν τους εργαζόμενους που είχαν πάθει το “ατύχημα” .
31 Μάρτη: Εργατικό ατύχημα προκαλώντας τον ελαφρύ ευτυχώς τραυματισμό 21χρονου οικονομικού μετανάστη σημειώθηκε σε εργοτάξιο της Ιονίας Οδού στην Αιτωλοακαρνανία. Ο εργαζόμενος χτύπησε κατά τη διάρκεια εργασιών κατασκευής γέφυρας στην περιοχή Μακύνεια Ναυπάκτου μετά από πτώση σιδήρου στο κεφάλι του.
2 Απρίλη: Τραυματίστηκε στο κεφάλι μετά από πτώση ο 56χρονος αλλοδαπός πλοίαρχος του «GEPA», στο νέο καρνάγιο Ρόδου .
4 Απρίλη: Σοβαρά τραυματίστηκε στην κοιλιακή χώρα, από αδιευκρίνιστη αιτία, 52χρονος ναυτικός, που βρισκόταν στην εξωτερική αριστερή πρωραία πλευρά του πλοίου «ΕΞΠΡΕΣ ΣΚΙΑΘΟΣ».
5 Απρίλη:Σκοτώνεται ο Κουμαρ Βιτζαι με καταγωγή από την Ινδία, ο οποίος δούλευε "πακετάς" όταν τον χτυπάει φορτηγό. Ο Κουμαρ ήταν οικοδόμος στην ΔΙΕΚΑΤ κατασκευαστική η οποία πρόσφατα κήρυξε πτώχευση, και είχε μείνει απλήρωτος όπως και οι συνάδελφοι του. Έτσι για να βγάλει τα προς το ζην αναγκάστηκε να δουλεύει 12 ώρες την ημέρα, για επτά μέρες την εβδομάδα σαν διανομέας . Η σορός του στάλθηκε πίσω στην Ινδία, αποκλειστικά με χρήματα που συγκεντρώθηκαν από αλληλέγγυους εργάτες και φίλους του.
7 Απριλίου: Νεκρός εργάτης σε ιχθυοκαλλιέργειες στην περιοχή του Αστακού. Ο 35χρονος φέρεται να έπεσε στη θάλασσα κατά την εκτέλεση εργασιών και ενώ βρισκόταν πάνω σε σκάφος. Στο σκάφος ήταν ο καπετάνιος και ο υπεύθυνος της Εταιρείας ΝΗΡΕΑΣ. Ο άτυχος εργάτης δεν ήξερε να κολυμπά και εννοείται ότι τα μέτρα ασφαλείας (σωσίβιο, μπότες, κράνη κλπ) ήταν ανύπαρκτα. Οι δύο συνεπιβάτες του στο σκάφος αντιλήφθηκαν την απουσία του αρκετή ώρα μετά. Το σώμα του άτυχου εργάτη βρέθηκε αρκετές ώρες μετά.
14 Απρίλη: Πυρκαγιά προκλήθηκε χτες τα ξημερώματα στο μηχανοστάσιο του Γενικού Νοσοκομείου «Χατζηκώστα» θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλεια ασθενών και εργαζομένων. Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, η φωτιά προκλήθηκε από μικρή έκρηξη μπαταρίας που επαναφόρτιζε ηλεκτρικό κατσαβίδι. Οι αναθυμιάσεις από την πυρκαγιά επεκτάθηκαν μέσω του συστήματος εξαερισμού στον 3ο όροφο, όπου βρίσκεται το χειρουργικό τμήμα, με αποτέλεσμα εργαζόμενοι να αισθανθούν δυσφορία ενώ το ευτύχημα ήταν ότι εκείνη την ώρα δε νοσηλεύονταν στο τμήμα ασθενείς (το νοσοκομείο εφημέρευε). Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι στην τεχνική υπηρεσία, όπου και προκλήθηκε η πυρκαγιά στις 4 το πρωί, δεν υπάρχει νυχτερινή βάρδια καθώς και η εν λόγω υπηρεσία μαζί με άλλες υποστηρικτικές δομές του νοσοκομείου έχουν εκχωρηθεί σε ιδιώτες.
17 Απρίλη: Με σοβαρά τραύματα στο χέρι, στον ώμο και την πλάτη, νοσηλεύεται στο νοσοκομείο ΚΑΤ, η 44χρονη εργαζόμενη στο Δήμο Βόρειας Κυνουρίας στο Αστρος , Σοφία Τσέλου, όταν γλίστρησε από το απορριμματοφόρο όχημα με αποτέλεσμα να πέσει στο οδόστρωμα και αυτό να την παρασύρει.
13 Απριλίου: Με σοβαρό τραύμα στο πόδι μεταφέρθηκε στο Τζάνειο Νοσοκομείο ένας 59χρονος ναυτικός, μετά από ατύχημα που σημειώθηκε στην Επισκευαστική Ζώνη Περάματος.
Ο άτυχος άνδρας τραυματίστηκε - από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία-κατά τη διάρκεια εργασιών επισκευής του πλοίου Ionian King, σημαίας Κύπρου.
19 Απρίλη: Ένας 58χρονος εργαζόμενος, ο Κυριάκος Κυριακίδης, σκοτώθηκε τα ξημερώματα την ώρα της δουλειάς, στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ο εργαζόμενος του ΟΛΘ σκοτώθηκε στις 2 τα ξημερώματα, όταν για άγνωστο λόγο, το υπηρεσιακό αυτοκίνητο που οδηγούσε στην κεντρική οδική αρτηρία του λιμανιού, έπεσε πάνω σε αποθήκη και, στη συνέχεια, συγκρούστηκε με σταθμευμένο αυτοκίνητο.
20 Απρίλη: Σοβαρά τραυματίστηκε ένας 53χρονος εργαζόμενος στον Δήμο Τρικκαίων. Ο 53χρονος έπεσε από το απορριμματοφόρο του δήμου εν ώρα εργασίας, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί πολύ σοβαρά και μια μέρα μετά να υποκύψει στα τραύματα του.
- Νεκρός βρέθηκε, την Παρασκευή το βράδυ, ένας εργάτης ο οποίος δούλευε σε αγρόκτημα στην περιοχή του Άργους. Το πτώμα βρήκε ο ιδιοκτήτης του αγροκτήματος και κάλεσε την αστυνομία. Από τις μέχρι τώρα έρευνες, δεν προκύπτουν ενδείξεις εγκληματικής ενέργειας.
24 Απρίλη: Νεκρός ανασύρθηκε ο οδηγός φορτηγού – ψυγείου που καταπλακώθηκε από τον τράκτορα του ίδιου του οχήματός του, στην οδό Ανδρέα Παπανδρέου στην Πάτρα.
Ο άτυχος άνδρας είχε τελειώσει τη βάρδιά του και καθάριζε το φορτηγό του που ήταν φορτωμένο με κρέατα, όταν λασκάρισαν οι τσιμούχες και ο τράκτορας τον καταπλάκωσε προκαλώντας το θάνατό του. Το περιστατικό συνέβη σε ιδιωτικό χώρο φορτοεκφόρτωσης φορτηγών - ψυγείων, δίπλα από το εργοστάσιο Αντζουλάτου.
23 Απρίλη: Ένας 33χρονος μηχανολόγος της εταιρείας «Κύκνος», τραυματίστηκε μέσα στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου, στα Σαβάλια Ηλείας. Ο 33χρονος παρασύρθηκε από εκφορτωτικό μηχάνημα, το οποίο οδηγούσε ένας 44χρονος συνάδελφός του, ενώ περπατούσε.
29 Απρίλη:Στο πρόσωπο τραυματίστηκε, στο λιμάνι της Πάτρας, 49χρονος ναυτικός, μέλος πληρώματος του «HELLENIC SPIRIT», όταν αποκόπηκε πρυμναίος κάβος πρόσδεσης του πλοίου.

30 Απρίλη: Ο Βασίλης Μωρογιάννης, εργαζόμενος σε μηχανουργείο στο Αιγάλεω, που κατασκευάζει αρτοκλίβανους με την επονομασία «Δρίκος», έχασε τη ζωή του την Παρασκευή το πρωί κατά τη διάρκεια εργασιών σε τόρνο. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, , τραυματίστηκε όταν κατά τη διάρκεια επισκευής κυλίνδρου σε τόρνο, μεταλλικό αντικείμενο εκσφενδονίστηκε και τον χτύπησε στο κεφάλι.
ο 49χρονος εργάτης Θανάσης Καδιγιαννόπουλος σκοτώθηκε ενώ εκτελούσε εργασίες αντικατάστασης κεραμοσκεπής στη στέγη αποθήκης, όταν έπεσε από ύψος 3,5 μέτρων.
το θάνατο βρήκε ο 28χρονος εργάτης αλβανικής εθνικότητας, Mucobega Gjergi, ο οποίος δούλευε σε εταιρεία υπεργολάβου στους Ασπραγγέλους Κεντρικού Ζαγορίου Ιωαννίνων. Κατά τη διάρκεια τοποθέτησης σιδηρού οπλισμού σε οικοδομή, έπεσε από φορητή σκάλα τοποθετημένη επί του δαπέδου εργασίας σκαλωσιάς και από ύψος 3,5 μέτρων. Ο νεαρός εργαζόμενος υπέστη σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, με αποτέλεσμα να νοσηλευτεί σε κρίσιμη κατάσταση στη μονάδα εντατικής θεραπείας στο Νοσοκομείο Ιωαννίνων «Γ. Χατζηκώστας», όπου και απεβίωσε στις 10 Μάη.
3 Μάη:Ο Χρήστος Σακαράκης, 41 ετών, εργαζόμενος της εταιρείας χωματουργικών εργασιών «Ακουα Πάουερ» στην Παιανία, έχασε τη ζωή του όταν, ένας βαρέου τύπου ερπυστριοφόρος φορτωτής τον οποίο προσπαθούσε να ανεβάσει σε καρότσα φορτηγού, ανετράπη. Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο «Σισμανόγλειο», όπου απεβίωσε.
4 Μάη: Ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του από τη φωτιά που ξέσπασε σε αποθήκη την περιοχή Σκα της Ναυπάκτου. Η φωτιά εκδηλώθηκε στη 01:10 τα ξημερώματα, από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία, στον εσωτερικό χώρο μιας αποθήκης με ξύλα και παλέτες. Στο σημείο έφτασαν άνδρες της Πυροσβεστικής, οι οποίοι απεγκλώβισαν νεκρό τον άτυχο άνδρα.
8 Μάη: Νωρίς τα ξημερώματα στην Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης, στο ύψος των Κωνσταντινουπολίτικων, ένα Ι.Χ αυτοκίνητο εξετράπη της πορείας του όταν ο 28χρονος οδηγός του έχασε τον έλεγχο και προσέκρουσε στα μεταλλικά προστατευτικά του δρόμου, ενώ στη συνέχεια συγκρούστηκε με προπορευόμενο όχημα. Το αυτοκίνητο παρέσυρε και τραυμάτισε θανάσιμα έναν άνδρα 41 ετών, που βρισκόταν στο σημείο, καθώς εκτελούσε εργασίες οριζόντιας διαγράμμισης.
- ο Χαρία Ντουρίμ, τραυματίστηκε πολύ σοβαρά και ένας άλλος λιγότερο κατά την διάρκεια εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών σε φρεάτιο στις νέες μονάδες παραγωγής του διυλιστηρίου της μοτορ όιλ στους Αγ. Θεοδώρους. Συγκεκριμένα, ο εργαζόμενος που ανήκε στο προσωπικό του εργολάβου ΕΔΡΑΣΗ-ΨΑΛΛΙΔΑΣ, κατέβηκε σε φρεάτιο για να ανοίξει τρύπες με ηλεκτρικό. τρυπάνι για να στερεώσει μια μεταλλική σκάλα καθόδου στο φρεάτιο. Το φρεάτιο όμως (λόγω του ότι η μονάδα είχε μπει σε λειτουργία) είχε ήδη συσσωρευμένα αέρια, με αποτέλεσμα να σημειωθεί έκρηξη και ο εργαζόμενος που ήταν μέσα, να τραυματιστεί πολύ σοβαρά (έχει εκτεταμένα εγκαύματα και κινδυνεύει να χάσει το φως του), ενώ άλλος εργαζόμενος που βρισκόταν πάνω από το φρεάτιο τραυματίστηκε ελαφρύτερα. Δεν είναι ξεκάθαρο αν είχε γίνει gas τεστ στο φρεάτιο. Στο συγκεκριμένο έργο, η εντατικοποίηση της εργασίας είναι τεράστια, αφενός λόγω των πολύ στενών χρονικών περιθωρίων του έργου, και αφετέρου στα προβλήματα του προαναφερθέντος εργολάβου, λόγω των οποίων το προσωπικό του έχει προχωρήσει επανελειμμένα σε επίσχεση εργασίας για την καταβολή των δεδουλευμένων, επιτείνοντας έτσι τις καθυστερήσεις. Αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα την μεγάλη ανάγκη για εργατικά χέρια, πράγμα που ωθεί τους εργολάβους να προσλαμβάνουν ανειδίκευτους.
12 Μάη:Το σοβαρό τραυματισμότου 42χρονου ελαιοχρωματιστή Χρήστου Θεοχάρη προκάλεσε η πτώση του από σκαλωσιά σε οικοδομή από ύψος 5 περίπου μέτρων στον Παλαμά Καρδίτσας. Ο άτυχος εργάτης μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο, όπου και εξέπνευσε.
- Σοβαρό “ατύχημα” σημειώθηκε και στο Ηράκλειο Κρήτης, με θύμα έναν οικονομικό μετανάστη. Την Τετάρτη το πρωί δύο εργαζόμενοι που εργάζονταν σε νεοανεγειρόμενη οικοδομή στο κέντρο της πόλης , στην προσπάθειά τους να αποφύγουν έλεγχο της Αστυνομίας πήδηξαν σε διπλανό οικόπεδο με αποτέλεσμα ο ένας να υποστεί κατάγματα στα πόδια πέφτοντας στο έδαφος από ύψος τριών μέτρων.
-Χωρίς τις αισθήσεις του, εντοπίστηκε στη χερσαία ζώνη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, 64χρονος εργαζόμενος, με τη ειδικότητα του ηλεκτρολόγου. Ο 64χρονος μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο Θριάσιο Νοσοκομείο, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός του.

13 Μάη:Δύο νεοπροσληφθέντες χειριστές, οι Ιωάννης Δανιήλ και Νικόλαος Κουβάτσος, προσπαθούσαν να ...αυτοεκπαιδευτούν σε τεράστιο ανυψωτικό μηχάνημα ύψους 11 μέτρων στο Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο Ικόνιο που πρόσφατα ανέλαβε η κινέζικη Cosco . Το μηχάνημα ξέφυγε από τον έλεγχό τους, μπατάρισε και έπεσε με δύναμη στο έδαφος μαζί με τους χειριστές. Οι καταγγελίες των των εργαζομένων μιλάνε για ένα εργασιακό κολαστήριο: Ελάχιστη εκπαίδευση σε πολύ επικίνδυνα μηχανήματα, εντατικοποίηση της εργασίας, χρονομέτρηση των κινήσεων τους ώστε να είναι πιο ανταγωνιστικοί και υποχρέωση υπογραφής υπεύθυνης δήλωσης πως οι εργαζόμενοι δεν συνδικαλίζονται!
14 Μάη: Σοβαρά τραυματίστηκε ο 49χρονος Δημήτρης Μπαλασός που δούλευε σε εργοτάξιο στη συμβολή της Ιεράς Οδού με την οδό Πειραιώς. Ένα αντικείμενο από γερανό έπεσε πάνω του και τον τραυμάτισε, προκαλώντας του κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.
17 Μάη:Από ύψος 7 μέτρων έπεσε στο έδαφος ο άτυχος εργάτης Mehmet Heta, ο οποίος συμμετείχε στη κατασκευή στέγης μεταλλικού κτιρίου στο Μεσόγειο Άστρος Αρκαδίας, με αποτέλεσμα το θανάσιμο τραυματισμό του.
-έχασε τη ζωή του ο Pjetri Arian, 35χρονος εργάτης, αλβανικής εθνικότητας, που εργαζόταν στον εργολάβο με την επωνυμία «Γεωργακόπουλου - Κυριαζάτη» στον οποίο είχε αναθέσει ο Δήμος Αργυρούπολης την επισκευή και τοποθέτηση κολονών φωτισμού. Κατά την τοποθέτηση μεταλλικής κολόνας, με ανυψωτικό μηχάνημα, έπαθε ηλεκτροπληξία καθώς η κολόνα προσέγγισε το δίκτυο μέσης τάσης της ΔΕΗ στην Αργυρούπολη .
18 Μάη: Κατά την διάρκεια προσάραξης του «THE AEGEAN PEARL» , έσπασε ο πρυμναίος κάβος με αποτέλεσμα τον τραυματισμό του 67χρονου ναυτικού πράκτορα, καθώς και μιας 56χρονης ξεναγού που ανέμενε στο λιμάνι.
-24χρονος αλλοδαπός εργάτης τραυματίστηκε σοβαρά σε εργατικό "ατύχημα" στις εγκαταστάσεις της «ΙΝΤΡΑΚΑΤ», στη Γιάννουλη. Ο εργάτης, που δούλευε σε εργολαβικό συνεργείο, έπεσε από ύψος 10 μέτρων όταν εκτελούσε εργασίες στην οροφή κτιρίου της επιχείρησης, πάνω σε καλαθοφόρο.
19 Μάη: Ο 37χρονος Βαγγέλης Τσαμαΐδης, εργαζόμενος στην καθαριότητα του Δήμου Αθηναίων, σακατεύτηκε σε «ατύχημα» έγινε στην περιοχή του Βοτανικού (Λαγκαδά 21 και Βουτσάρα), όταν το απορριμματοφόρο του δήμου έκανε όπισθεν και ο εργαζόμενος που βρισκόταν στο σκαλοπάτι του οχήματος εγκλωβίστηκε ανάμεσα στο όχημα και σε ιδιωτική σκάφη μπάζων.
25 Μάη: Νεκρός ανασύρθηκε λίγα λεπτά πριν τα μεσάνυκτα ο εργάτης, ο οποίος καταπλακώθηκε από χώματα, κατά τη διάρκεια εργασιών, σε σκάμμα στην περιοχή της Σίνδου.
28 Μαίου -Νέο εργοδοτικό «έγκλημα» σημειώθηκε στην Αγιά Λάρισας σε κτηνοτροφική μονάδα με θύμα έναν 39χρονο εργαζόμενο. Ο Constantin Sosea, Ρουμάνος εργαζόμενος σε βουστάσιο στο χωριό Δήμητρα Αγιάς, έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια της εργασίας του, όταν ο εργοδότης έθεσε σε κίνηση φορτηγό με ρυμουλκό, με αποτέλεσμα ο εργαζόμενος να βρεθεί κάτω από τη ρόδα του οχήματος. Σύμφωνα με πληροφορίες της Αστυνομίας, ο εργαζόμενος στην προσπάθειά του να ξεμπλοκάρει τις ρόδες, το ρυμουλκούμενο όχημα κύλησε και τον εγκλώβισε. Υπηρεσιακοί παράγοντες της Επιθεώρησης Εργασίας Κεντρικής Ελλάδος προσήλθαν στον τόπο του «ατυχήματος», ενώ αναμένεται εξέταση αίματος για διενέργεια αλκοτέστ του οδηγού.


alterthess

Αρχειο αναρτησεων

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...